sayur

Sumber Gambar GoodsHomeDesign

Bercucuk tanam sayur di kondominium ini ialah keseleo suatu aktiviti yang korang kena cuba bakal terutamanya waktu PKP (Perintah Perkawalan Rayapan) ini di mana kita menghabiskan kebanyakan hari di flat. Banyak faedah nan korang boleh dapat bila bercucuk tanam seorang di apartemen, lebih-lebih lagi jika korang tanam sayur-sayuran.

Tidak sahaja jikalau tanam sendiri korang dapat jimat duit daripada beli sayur, tapi dengan menanam juga korang dapat pastikan sayuran yang dimakan tu netral tinimbang bahan ilmu pisah dan sebagainya. Maklumlah sekarang ni macam-macam orang guna bakal pastikan sayur nan dijual tahan lama dan tertentang segar. Bintang sartan sekiranya tanam koteng memang tiada was-was lagi.

Sayur-Sayuran Yang Senang Kerjakan Tanam Di Rumah

Sumber Gambar Butik Sihat Comel

Tanam sayur di kondominium ni taklah serumit yang korang sangka. Selain dapat ilmu atau skil bercucuk tanam, korang bisa jimatkan duit, kurangkan pembaziran dan tak teristiadat panik pasal bekalan sayur untuk dimakan keluarga di rumah. Kalau korang tinggal di kediaman begitu juga rumah flat atau pangsapuri dengan ruang terhad pun boleh cak bagi. Ini 5 varietas sayur yang senang lakukan korang tanam sendiri di rumah:

1. Daun Dasun. Janji Suka-suka Kucai Bangkang Kat Tungku!

Perigi Bentuk Good Times

Korang perkariban lain bila beli daun bawang di pasar kemudian tengok dah layu walaupun yunior sekejap disimpan di rumah? Pernah lain korang kalau beli bawang merah tapi nampak ada nan dah bertunas pucuk dan tak boleh guna bagi masakan?

Terserah suatu penyelesaian mudah buat mengelak pembaziran macam ni, iaitu dengan menanam seorang daun bawang di rumah. Korang ambik umbi lapis merah di dapur, tusuk bahagian atasnya dan tanam bahagian sumber akar di dalam capah bertanah. Bagi yang dah tumbuh pucuk, korang boleh tanam terus tanpa memotong bawang tersebut. Siram sehari sekali dan pastikan didedahkan sreg cahaya surya.

Kebiasannya patera bawang akan tumbuh kerumahtanggaan tempoh sejumlah hari, maksima tiga minggu. Korang tak terlazim lagi beli daun bawang di pasar takdirnya takut cepat layu, dan lain perlu buang bawang merah kalau ada yang sudah lalu tumbuh pucuk. Selain itu, aroma daun bawang ini kontributif untuk melagak serangga perosak bersumber mendekati pokok kayu bukan.

2. Sayur Bancet. Lupa Siram Pula Boleh Tahan !

Sumber Buram Lazada

Sayur bancet ialah antara sayur yang senang dan murah ditanam di rumah. Selain itu, sayur kangkung ini juga kaya dengan protein, antioksidan dan beta-karoten nan bagus untuk kesihatan awak badan.

Cara paling doyan menyelamatkan sayur bancet yaitu dengan memotong 30 cm ke 40 cm bahagian bawah ke akar tunjang jenazah kodok, masukkan ke dalam pasu berisi tanah sedalam 15 cm. Siram 2-3 musim sekali, dan pastikan dapat seri rawi. Katak ni terik untuk layu walaupun korang terlalai siram sekali dua kerana tanaman ini dapat bertahan sehingga 2-3 ahad tanpa air. Mudah untuk siapa nan pelupa tu.

3. Bayam Merah. Jenjang Zat putih telur Dan Vitamin!

Sumur Gambar Soon Huat Seeds

Korang luang tak yang bayam abang ni mempunyai 30% lebih protein berbanding dengan beras, bijirin betari dan bijirin rai. Selain itu, bayam merah juga mempunyai peranakan vitamin K tertinggi berbanding sayur berdaun yang lain, di mana dapat membantu mengurangkan risiko kebobrokan lapuk tulang.

Bayam merah ini juga mudah ditanam, taki disiram sehari sekali dan mendapat cahaya matahari secukupnya. Korek bilang korok dengan jarak 3 cm setiap gua pada tanah nan pintar di internal tempat. Masukkan dua biji benih bayam merah plong setiap liang dan timbus semula gua tersebut. Siram dan pastikan tanah sentiasa lembap. Bajakan seminggu sekali, dan korang bisa mula tuai sehabis 25-26 hari kemudian.

Benih bayam merah ini senang didapati, cak semau dijual di mana-mana kedai tanaman, malah ada juga di kedai sebagaimana Mr. DIY, juga ada dijual
online
seperti di Shopee atau Lazada.

4. Cili. Jangan Buang Bijinya Bila Masak!

Mata air Buram Highland Fresh

Cili yaitu sayur teradat suka-suka bagi setiap rumah terutamanya cak bagi mereka nan menggemari masakan pedas. Objek dalam lombok iaitu
kapsaisin
dapat membantu dalam mengurangkan rasa nyeri penasihat termuat migrain.

Jika korang baru nak berjinak-jinak dalam bercucuk tanam di rumah, cili bisa dijadikan antara sayur yang korang boleh mula bagi tanam kerana tak perlu banyak penyelenggaraan selain cakap bikin dilihat.

Setiap kali korang potong cili momen memasak, jangan buang bijinya. Kumpul dan masukkan di n domestik vas ataupun pasu berisi persil. siram sehari sekali dan bajakan setiap dua minggu sehingga merica berbuntut, selalunya dalam tempoh tiga bulan.

5. Patera Kari. Enggak Dapat Kurnia Buat Menguning Je, Bulu juga boleh!

Sendang Lembaga Ministry of Curry

Masakan India dan Melayu kebanyakannya menggunakan daun kari. Rasanya yang halus n domestik masakan pas menyempurnakan sesuatu hidangan ditambah wewangian sitrusnya.  Daun kari ini selain boleh digunakan kerumahtanggaan masakan, juga boleh membantu privat penjagaan rambut dengan menjadikannya ambah-ambah dan disapu ke rambut. Berasal sudut kesihatan, daun kari boleh mengurangkan kolestrol dan risiko sakit jantung.

Takdirnya korang beli daun kari berusul mana-mana kedai, kebiasannya akan dijual sekali dengan tangkainya. Potong bahagian bawahnya sedikitnya 3 inci bersama daun dan masukkan kerumahtanggaan capar nan weduk ‘soilless potting mix‘ sedalam suatu inci. Sembur mayit patera kari yang dah ditanam dengan air dan pastikan medan tanaman dan tumbuhan ini lembap kerjakan sehingga 3 minggu seterusnya.

Soilless potting mix
ini yaitu campuran bilang bahan organik dan bukan organik selain kapling yang mewah lakukan digunakan sebagai kancah tanaman. Soilless potting mix
ini ada dijual di kedai-kedai tanaman dan juga
online
begitu juga podium Shopee dan Lazada.

Kalau korang tak gabungan bercucuk tanam sebelum ini, jangan kabur lakukan mencuba benda baru. Kemujaraban yang korang akan dapat bukan sekadar untuk diri sendiri, bahkan juga boleh dikongsikan bersama makhluk lain. Selamat mencuba! Bagi yang suka bersantap pedas, eklektik sebab suka-suka kesan dan bahaya nya dapat baca di SINI